Artikel 1 – Begrippen en toepasselijkheid
1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
• Sitsen Legal & Tax: de onderneming, handelend onder de naam Sitsen Legal & Tax (‘opdrachtnemer’), die zich richt op het verlenen van juridische dienstverlening, gevestigd te Amsterdam en is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 91725232.
• Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan Sitsen Legal & Tax de opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
2. Deze algemene voorwaarden beschrijven de voorwaarden waaronder Sitsen Legal & Tax haar werkzaamheden uitvoert en zijn van toepassing op iedere opdracht aan Sitsen Legal & Tax, alsmede op de fase voorafgaand aan de totstandkoming van een overeenkomst van opdracht, tenzij voorafgaand aan de totstandkoming van desbetreffende overeenkomst of rechtsbetrekking schriftelijk anders is overeengekomen.
3. Sitsen Legal & Tax is bevoegd deze algemene voorwaarden te wijzigen. Afwijkende of aanvullende voorwaarden gelden eerst na voorafgaande schriftelijke vastlegging en instemming.
Artikel 2 – De overeenkomst (van opdracht)
1. Er komt een overeenkomst (van opdracht) tot stand tussen Sitsen Legal & Tax en de opdrachtgever, nadat Sitsen Legal & Tax de opdracht van de opdrachtgever heeft aanvaard.
2. Uitsluitend Sitsen Legal & Tax geldt tegenover de opdrachtgever als contractuele wederpartij.
3. De overeenkomst zal eindigen door het afronden van de opdracht. Zowel Sitsen Legal & Tax als de opdrachtgever hebben het recht de overeenkomst eerder te beëindigen. In dat geval is de opdrachtgever gehouden de tot dan toe verrichte werkzaamheden te vergoeden.
4. Ingeval van een contractuele relatie tussen Sitsen Legal & Tax en de opdrachtgever, welke relatie niet eindigt met de uitvoering van een bepaalde opdracht, maar voor onbepaalde duur is aangegaan, kan ieder van de partijen die contractuele relatie schriftelijk opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn.
Artikel 3 – Honorarium, declareren en betaling
1. In beginsel wordt het honorarium voor verrichte werkzaamheden maandelijks, achteraf, gedeclareerd en worden declaraties opgesteld op basis van de tijd die besteed is aan de opdracht en het voor de opdracht schriftelijk overeengekomen geldende uurtarief, vermeerderd met (on)belaste verschotten (zoals uittreksels KvK, Kadaster, Gemeente, griffierechten, reis-, deurwaarders- en vertaalkosten, etc. en andere aan Sitsen Legal & Tax in rekening gebrachte kosten) en (indien van toepassing) omzetbelasting, tenzij anders overeengekomen.
2. Sitsen Legal & Tax is gerechtigd de geldende uurtarieven per 1 januari van elk jaar aan te passen. Vanaf het tijdstip waarop de nieuwe tarieven gelden, zullen ook in lopende zaken vanaf dat moment de nieuwe tarieven in rekening worden gebracht. De opdrachtgever wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de wijziging van de tarieven.
3. Sitsen Legal & Tax is bevoegd om, alvorens de werkzaamheden in verband met de overeenkomst aan te vangen of op enig ander moment gedurende de lopende opdracht, betaling van een depot te verlangen. Het depot dient ter dekking van de lopende kosten en wordt niet verrekend met tussentijdse declaraties, tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen. Het depot blijft derhalve steeds gereserveerd staan en wordt verrekend met de slotdeclaratie. Indien daartoe aanleiding bestaat kan een nader depot en/of aanvullende zekerheid worden gevraagd. Over het depot wordt geen rente vergoed.
4. Sitsen Legal & Tax is bevoegd om, alvorens de werkzaamheden in verband met de overeenkomst aan te vangen of op enig ander moment gedurende de lopende opdracht, betaling van een voorschot te verlangen. Het voorschot wordt verrekend met declaraties. Indien daartoe aanleiding bestaat kan een nader voorschot worden gevraagd. Als na verrekening van de slotdeclaratie een voorschot resteert, wordt dat terugbetaald aan de opdrachtgever.
5. De betaaltermijn van declaraties van Sitsen Legal & Tax bedraagt in beginsel 14 dagen na de declaratiedatum. Schriftelijk kunnen andere termijnen worden afgesproken. Opdrachtgever komt geen beroep toe op opschorting of verrekening.
6. Indien de opdrachtgever niet binnen de afgesproken termijn de volledige declaratie betaalt, zal Sitsen Legal & Tax de opdrachtgever een eenmalige betalingsherinnering sturen, met daarin een termijn van 14 dagen om de declaratie alsnog te betalen.
7. Indien de opdrachtgever ook binnen deze termijn de declaratie niet (volledig) voldoet, verkeert de opdrachtgever in verzuim. Sitsen Legal & Tax heeft het recht om de openstaande declaratie(s) ter incasso over te dragen aan een incassobureau. Daarnaast maakt Sitsen Legal & Tax vanaf dat moment aanspraak op vergoeding van de wettelijke handelsrente.
8. Alle kosten die Sitsen Legal & Tax maakt in verband met niet tijdige betaling door de opdrachtgever, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
9. Indien een declaratie niet (tijdig) (volledig) wordt voldaan, is Sitsen Legal & Tax gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten of te beëindigen, nadat de opdrachtgever daarvan schriftelijk in kennis is gesteld. De gevolgen daarvan zijn geheel voor rekening en risico van opdrachtgever. Sitsen Legal & Tax is niet aansprakelijk voor schade die mocht ontstaan als gevolg van deze opschorting of beëindiging van de werkzaamheden op deze grond. Sitsen Legal & Tax is te allen tijde gerechtigd, en opdrachtgever geeft op voorhand toestemming, om hetgeen zij opeisbaar van de opdrachtgever te vorderen heeft tot het beloop daarvan te verrekenen met gelden zij van opdrachtgever onder zich heeft.
10. Bezwaren van de opdrachtgever dienen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de datum van de declaratie, aan Sitsen Legal & Tax schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te worden gemaakt. Deze bezwaren schorten de betalingsverplichting niet op.
Artikel 4 – Aansprakelijkheid
1. Sitsen Legal & Tax heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
Indien bij de uitvoering van een opdracht van een opdrachtgever zich onverhoopt een gebeurtenis voordoet, die tot aansprakelijkheid leidt, zal de aansprakelijkheid van Sitsen Legal & Tax steeds in haar totaliteit beperkt zijn tot het bedrag dat in dat desbetreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, te vermeerderen met het bedrag aan eigen risico dat volgens de geldende polisvoorwaarden voor rekening van Sitsen Legal & Tax komt. Sitsen Legal & Tax heeft nimmer een resultaatsverplichting, maar slechts een inspanningsverplichting. Op verzoek wordt aan opdrachtgever een afschrift van de polis van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering verstrekt.
2. Sitsen Legal & Tax is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder nadrukkelijk, doch niet uitsluitend, wordt begrepen: gevolgschade, immateriële schade, vermogensschade en letselschade.
3. De opdrachtgever vrijwaart Sitsen Legal & Tax van alle mogelijke aanspraken van derden die verband houden met de door Sitsen Legal & Tax uitgevoerde werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 8:69 van het Burgerlijk Wetboek vervalt een aanspraak tot schadevergoeding in elk geval indien opdrachtnemer daarvan niet schriftelijk in kennis is gesteld binnen 6 maanden nadat opdrachtgever bekend raakte of redelijkerwijs bekend kon zijn met de gebeurtenis of het nalaten waaruit de schade voortvloeit. In alle andere gevallen vervalt elke aanspraak die de opdrachtgever meent te hebben op Sitsen Legal & Tax vervalt in elk geval na verloop van 12 maanden na dat de werkzaamheden door opdrachtnemer zijn uitgevoerd.
Artikel 5 – Inschakeling derden
1. Sitsen Legal & Tax is bevoegd bij de uitvoering van de opdracht derden in te schakelen indien zij dat noodzakelijk acht. Dit zal geschieden na overleg met de opdrachtgever. De kosten van die derde(n) komen voor rekening van de opdrachtgever.
2. Sitsen Legal & Tax is niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van deze derde(n) en draagt geen verantwoordelijkheid voor de wijze waarop de door haar ingeschakelde derde(n) hun werkzaamheden uitvoeren.
3. Derden die in verband met de uitvoering van een opdracht worden ingeschakeld willen mogelijk hun aansprakelijkheid beperken. Alle aan opdrachtnemer verstrekte opdrachten houden tevens de bevoegdheid in een dergelijke aansprakelijkheidsbeperking en/of andere bijzondere contractvoorwaarden mede namens opdrachtgever te aanvaarden, in welk geval opdrachtnemer deze aansprakelijkheidsbeperking en/of bijzondere contractvoorwaarden zal mogen tegenwerpen aan opdrachtgever voor zover het de uitvoering van de opdracht door de derde betreft.
4. De opdrachtgever geeft Sitsen Legal & Tax op voorhand toestemming om gegevens die voor deze derde(n) van belang zijn aan hen te overleggen.
Artikel 6 – Gegevensverwerking en privacy
1. Rechtshulp en -bijstand is strikt vertrouwelijk en Sitsen Legal & Tax hecht waarde aan uw privacy. Voor de dienstverlening van Sitsen Legal & Tax is het nodig om uw persoonsgegevens te verwerken.
Deze persoonsgegevens worden uiterst zorgvuldig verwerkt en in overeenstemming met de wet en het privacy statement dat te vinden is op www.sitsenlegal-tax.nl.
2. Elektronische communicatie, waaronder e-mail, geldt als schriftelijk. Opdrachtgever stemt in met elektronische communicatie en realiseert zich dat er geen absolute zekerheid over de veiligheid van die communicatie gegeven kan worden. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien elektronische communicatie wordt onderschept, gemanipuleerd, vertraagd, verkeerd wordt doorgestuurd of wordt geïnfecteerd met een virus.
3. Tenzij (i) enige (inter-)nationale wetsbepaling, voorschrift of andere (beroeps)regel Sitsen Legal & Tax tot bekendmaking verplicht; of (ii) Sitsen Legal & Tax voor zichzelf optreedt in een tucht-, civiel-, bestuurs- of strafrechtelijke procedure waarbij deze informatie van belang kan zijn, zal Sitsen Legal & Tax informatie niet openbaren.
Artikel 7 – Beëindiging/sluiting/archivering
1. De opdrachtgever kan de opdracht op elk moment beëindigen, maar aansluitend door een schriftelijke mededeling aan Sitsen Legal & Tax.
2. Sitsen Legal & Tax kan de opdracht beëindigen met inachtneming van een redelijke termijn, van in ieder geval veertien dagen, maar uitsluitend door een schriftelijke mededeling aan de opdrachtgever.
3. Op verzoek van de opdrachtgever worden alle ontvangen originele bescheiden geretourneerd. Het overige dossier wordt door Sitsen Legal & Tax digitaal gearchiveerd en gedurende ten hoogste zeven jaar na datum sluiting van het dossier bewaard. Daarna heeft Sitsen Legal & Tax het recht het dossier te vernietigen.
Artikel 8 – Derdengelden
Sitsen Legal & Tax beschikt niet over een Stichting Beheer Derdengelden en kan geen derdengelden ontvangen.
Artikel 9 – Klachtenregeling
Op alle tussen Sitsen Legal & Tax als opdrachtnemer en derden gesloten opdrachten is de Kantoorklachtenregeling van Sitsen Legal & Tax van toepassing. Deze Kantoorklachtenregeling wordt op verzoek kosteloos toegezonden en is te raadplegen via de website van Sitsen Legal & Tax.
Artikel 10 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op alle opdrachten en daaruit voortvloeiende overeenkomsten tussen Sitsen Legal & Tax en de opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Indien er een geschil ontstaat tussen Sitsen Legal & Tax en de opdrachtgever, waar partijen onderling niet uitkomen, dan dient het geschil uitsluitend te worden voorgelegd aan de Rechtbank Noord-Holland, locatie Amsterdam, tenzij een geschil wordt voorgelegd aan een geschillencommissie en die geschillencommissie bevoegd is daarop te beslissen.
3. Deze Algemene Voorwaarden zijn in de Nederlandse taal opgesteld. Mochten deze algemene voorwaarden ook in een andere taal bekend zijn geworden, dan hebben de in het Nederlands opgestelde algemene voorwaarden gelding boven de in een andere taal opgestelde.
Amsterdam, december 2023